Zorg dat je goede voornemen goed in elkaar zit!

Rond deze dagen heeft ongeveer 80% van de Nederlanders goede voornemens voor het nieuwe jaar. Dat wil zeggen, we nemen ons voor om iets te veranderen in ons leven. En omdat deze verandering bedoeld is ter verbetering van bijvoorbeeld onze gezondheid, of ons inkomen of de maatschappij in het algemeen, noemen we dit een goed voornemen. De eerste dag van het nieuwe jaar vinden veel mensen een goed moment om te starten met nieuwe gewoontes. Op 1 januari vragen vrienden en familie naar je goede voornemens, niemand zal op 6 februari vragen of je nog goede voornemens hebt. Maar op 1 januari krijg je de kans om hardop uit te spreken wat je van plan bent om aan je leven te verbeteren. En dat is al een mooi begin.

Maar wat maakt nou dat 75% van alle goede voornemens half januari al weer vergeten is en dat we gewoon doorgaan met wat we altijd deden? Dat heeft te maken met onze natuurlijke weerstand tegen veranderingen. Het liefst willen we dat alles blijft zoals het is, veilig, vertrouwd, herkenbaar. Vanaf onze geboorte maakt ons brein verbindingen tussen zenuwcellen die onze kennis en vaardigheden vergroten. Steeds als we iets nieuws leren of gaan doen, ontstaat er een nieuw pad in onze hersenen. Hoe vaker we dat pad belopen, hoe makkelijker het wordt. Het brein heeft een aantal weken nodig om een stevig pad aan te leggen, dat betekent dat je het nieuwe gedrag minstens een maand vol moet houden, vanaf dat moment wordt het makkelijker. Dan is het nieuwe gedrag opgenomen in je systeem. Als je het vervolgens nog 3 tot 4 maanden volhoudt, is het een gewoonte geworden. En zoals gezegd, psychologisch wijken we niet graag van gewoontes af!

Wanneer zit je voornemen goed genoeg in elkaar om te kunnen volhouden?

  • 1.       Het voornemen moet haalbaar zijn; zorg voor een realistisch doel
  • Als je bijvoorbeeld op een gezonde manier 30 kilo wilt afvallen is het niet realistisch om dit in 3 maanden te willen doen, even zoeken op internet laat je zien dat je hiervoor minstens een jaar moet uittrekken.
  • 2.       Het is voor jou helder wat het tot nu toe zo lastig maakte om te veranderen
  • Mensen in je omgeving die zeggen dat het overdreven is om zoveel af te vallen of werken in een omgeving waar voortdurend ongezond voedsel tot je beschikking staat.
  • 3.       Je weet precies wat (of wie) jij nodig hebt om je doel te bereiken
  • Een foto van jezelf toen je nog slank was op de koelkast (die vol ligt met gezond voedsel) of die ene vriend die achter je staat en je ook motiveert om door te gaan.
  • 4.       Je hebt een duidelijk beeld van hoe je leven eruit ziet als je je doel bereikt hebt
  • Je kunt weer actief sporten, hebt een goede conditie, kunt weer leuke kleding kopen en mee op fietsvakantie.
  • 5.       Je weet best dat 1 januari 2015 niet de enige datum is om te starten, dat kan natuurlijk op elke dag van het jaar!

En even in alle eerlijkheid; op een schaal van 1 – 10, welk cijfer geef je voor je motivatie om jouw goede voornemen vol te houden?*

* Als dit een 8 of hoger is, dan is de kans groot dat je je goede voornemen vol zult houden.

Succes!


« Terug naar overzicht