Beslissen en emoties op de financiële markt

Op de financiële markten lijkt rationeel denken bij uitstek gewenst. Toch hebben emoties invloed op beslissingen – en kunnen gevoelens en intuïtie zelfs een positief effect hebben, als handelaren er maar beheerst mee omgaan.

Je hoofd koel houden als beurshandelaar is geen makkelijke opgave. Je moet onder grote (tijds)druk beslissingen nemen en op het juiste moment kopen en verkopen. En ook bij grote winst of een zwaar verlies moeten de euforie of teleurstelling niet de overhand krijgen, want nieuwe transacties wachten op je.

Toch zijn emoties natuurlijk onvermijdelijk – en ze zijn eigenlijk ook heel behulpzaam. Want volgens Engelse onderzoekers zijn emoties een samenvatting van eerdere ervaringen, gedachten en herinneringen. En emotionele cues (aanwijzingen) zijn daardoor heel bruikbaar bij beslissingen. Mits er goed mee omgegaan wordt.

Uit onderzoek onder beurshandelaren blijkt dat ervaren en goed-presterende handelaren anders met emoties omgaan dan onervaren en minder goed presterende handelaren. Een effectieve methode om emoties te reguleren is dus essentieel voor succes op de beursvloer.

Effectieve regulatie van emoties bestaat uit bewuste aandacht voor positieve en negatieve gevoelens. Stop ze niet weg en vermijd ze niet is het devies. Succesvolle handelaren blijven echter niet te lang hangen in hun emoties, ze 'dealen' ermee en gaan dan weer verder.

Ook negatieve emoties moeten doorstaan worden. Goede handelaren weten dat ze erbij horen en dat ze niet koste wat het kost in positieve gevoelens omgezet moeten worden (dat kost teveel tijd): het gaat om het resultaat op de lange termijn.

Succesvolle handelaren geven ook aan dat ze hun intuïtie (in feite hun samengebalde ervaringen) wel gebruiken bij beslissingen. Maar niet blind: ze kijken wel kritisch of hun stemming niet teveel beïnvloed is door eerdere winst of verlies. Euforie of verslagenheid zijn slechte raadgevers.

Kortom: emoties kunnen een kwetsbare plek zijn voor handelaren, maar als ze goed gereguleerd worden en kritisch bekeken dan helpen ze mee om tot succesvolle beslissingen te komen. Emotie ondersteunt ratio in dat geval (maar moet niet overheersend worden).

M. Fenton-O'Creevy, E. Soane, N. Nicholson & P. Willman, Thinking, feeling and deciding: the influence of emotions on the decision making and performance of traders. Journal of Organizational Behavior, 2011, Vol. 32, p. 1044-1061.

 

« Terug naar overzicht